Lezing: Taal, cultuur en identiteit van Noord-Brabant

Lezing door Prof. Dr. Jos Swanenberg
op donderdag 28 maart aanstaande om 20.00 uur in
Gemeenschapshuis De Reinder, Grootschoterweg 119, Budel-Schoot.

“Ik kom uit Brabant”…wat willen we daar eigenlijk mee zeggen? Onze identiteit hangt sterk samen met onze komaf, de omgeving waar we vandaan komen. Koningin Máxima heeft ooit gezegd dat de Nederlandse identiteit niet bestaat, net zo min als de Nederlander of de Argentijn. Om iemands identiteit zijn namelijk geen hekken te plaatsen.

Hoe zit dat dan met de Brabantse identiteit, met zijn zachte g, carnaval en worstenbrood? In deze lezing gaat Jos Swanenberg in op de vraag hoe taal en cultuur in Noord-Brabant onze identiteit vormen, ook bij nieuwe en jonge Brabanders.

Jos Swanenberg (Gemert 1968) is hoogleraar Diversiteit in Taal en Cultuur in Brabant aan de Universiteit van Tilburg en werkt daarnaast als adviseur en redacteur voor de stichting Erfgoed Brabant in ’s-Hertogenbosch. Hij publiceerde diverse boeken en artikelen over taal, cultuur en identiteit.

Datum: donderdag 28 maart 2019
Tijd: 20.00-ca. 22.00 uur
Locatie: Zaal ‘De Reinder’, Grootschoterweg 119, Budel-Schoot
Toegang: Gratis voor leden, niet-leden betalen € 2,50