Cecil Deller foto Geert Stevens, Achel

Op vrijdag 20 september om 16.30 uur zal tijdens een ceremonie bij het Schepenhuis in Budel een van de laatst levende veteranen van het 1ste bataljon Suffolkregiment aanwezig zijn. Hij heeft de verovering en bevrijding van de gemeente Budel als jong soldaat meegemaakt.

Van Normandië tot Palestina
Cecil Deller (94) uit het Britse Huntingdon, bij Cambridge, was amper 19 jaar toen hij getuige was van de landing op Sword Beach tijdens D-Day op 6 juni 1944. Na maanden strijd in Frankrijk kreeg het bataljon op 17 september 1944 het bevel om twee dagen later, op 19 september 1944, het kanaal bij St.-Huibrechts-Lille (B) over te steken en aan te vallen. De operatie Market Garden was nog geheim maar de opdracht lag vast: zo snel mogelijk Hamont, Budel en Weert bevrijden. Dat ze daarin geslaagd zijn blijft permanent gegrift in het geheugen van de nu 94-jarige Cecil Deller. De oorlog was helaas nog niet ten einde. Na de bevrijding van Nederland en Duitsland, waarbij Ceciel Deller vele kameraden verloor, vertrok zijn bataljon naar Palestina waar hij tot 1946 verbleef. Hij draagt al 75 jaar een gebroken beeldje van een hondje bij zich. Voor hem een geluksbrenger die hij al sinds zijn landing in Normandië in juni 1944 op zak heeft.

Ceremonie en boek
Bij de ceremonie zullen ook door vertegenwoordigers van de Britse associaties van het Lincolnshire regiment, het Suffolk regiment, the Household Cavalry en waarschijnlijk ook vanuit King’s Own Scottisch Borders kransen worden gelegd. De bijzondere bijeenkomst is mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen negen Heemkundige verenigingen uit België en onze eigen Heemkundekring “De Baronie van Cranendonck”. Daarnaast is er de samenwerking met de Stichting Herdenking Bevrijding Cranendonck waarin naast de Wapenbroeders ook de gemeente Cranendonck is vertegenwoordigd. Uit de samenwerking is ook het boek ‘Eindelijk bevrijd’ tot stand gekomen. Dit boek zal worden gepresenteerd tijdens de ceremonie en ligt vanaf 20 september te koop bij de VVV-Cranendonck a €7,50. U bent van harte welkom op vrijdag 20 september a.s. om 16.30 uur op de Markt in Budel.