Herdenkingskapel Budel Willem de Zwijgerstraat Budel

Oorlogsmonument / Gemeentelijk Monument 1706/BU15
Architekt: van Ham
Bouwjaar 1961
Het gebouw heeft een zadeldak en is 3,5 bij 4,5 meter en is 4,5 meter hoog.
De boogramen aan de zijkanten zijn uitgevoerd in glas en lood en de deuren in smeedijzer. In de platen van zwart marmer zijn namen van de gevallenen in gouden letters aangebracht.
In 1960 is deze kapel gebouwd door leden van de Bond van Oud-strijders.
Het gebouw is in eerste instantie opgericht voor de overleden Indiëveteranen.
Er is veel symboliek te zien:

– Het boven op de kapel licht in het donker fel groen op door de neonverlichting; dat duidt op de “sawa”, de ‘groene’ omgeving waar onze soldaten in Indië verbleven.

– Op elke hoek staat een beeld van een Wapenbroeder. Die houden de wacht, de wacht over hun gestorven kameraden.

– Ook het symbool van de Indiëgangers is aanwezig; zie de plaquette boven de kapelingang. Het bestaat uit een dolk, een helm en een palmblad.
Dolk en de helm staan voor de weerbaarheid en de palm staat voor de vrede.

Zij werden door onze regering uitgezonden om Orde te handhaven en Vrede te brengen.

In de kapel zijn twaalf plaquettes aangebracht.
Op zaterdag 21 september eindigt de fakkelestafette langs de Cranendonckse oorlogsmonumenten bij deze kapel.
Lees het hele verhaal….