Schrijfwedstrijd Brabants Dialectenfestival

Op zondag 14 juni 2020 wordt in Lieshout (gemeente Laarbeek) voor de veertiende keer het Brabants Dialectenfestival georganiseerd. Traditiegetrouw is aan dit festival een schrijfwedstrijd verbonden. Het thema van de schrijfwedstrijd is dit keer: “Liefde is ’t skonste um te hebbe”.
De wedstrijd wordt georganiseerd door de Stichting Brabants Dialectenfestival in samenwerking met de Stichting Erfgoed Brabant.
Er kunnen verhalen, gedichten en liedteksten ingestuurd worden die gebaseerd op het genoemde thema en geschreven zijn in het eigen Brabantse dialect.

U stuurt uw verhaal, gedicht of liedtekst voor 1 maart 2020 naar De Stichting Brabants Dialectenfestival, p.a. Dorpsstraat 75, 5737 GB Lieshout onder vermelding van: schrijfwedstrijd of digitaal naar secretariaat@brabantsdialectenfestival.nl

De jury bepaalt welke Brabantse dialectpenningen er worden uitgereikt. Bovendien worden de genomineerde en de winnende teksten opgenomen in het programmaboekje van het festival.
Voor het reglement zie website www.brabantsdialectenfestival.nl

Thematoelichting schrijfwedstrijd Brabants Dialectenfestival Lieshout 2020:

Liefde is ’t skonste um te hebbe – ’t moeilijkste um te kriege – ’t koiste um te verlieze
Dit is misschien wel het onderwerp waar het meeste over geschreven en gezongen is……in alle talen….maar in het dialect?
Liefde is het mooiste wat bestaat, maar het kan ook heel lastig zijn en zorgen voor problemen. Toch heb je het nodig om goed te leven. Die ander die je het gevoel geeft dat je bijzonder bent.
Een leven zonder liefde is geen leven, het is enkel een bestaan.
Liefde is een heleboel vriendschap plus nog iets.
Werkelijke liefde begint waar niets terug wordt verwacht.
Liefde kent geen reservebank; de basisspelers zijn altijd eerste keus.
Liefde is een levenslang proces: van fieliefaawe en naor de meid gaon, naor ’t groot Huis gaon en vur ’t altaar staon, van haffele en kroele, van ons vrouw, ons jong en mennen auto, maar ook houden van de natuur, je tuin, de bloemen, je sport.
Het gaat niet vanzelf en het maakt je ook kwetsbaar, want als je het verliest doet dat heel veel pijn.