Begin oktober verschijnt de nieuwe Aa-kroniek weer. Vijf artikelen van zes auteurs nemen u mee naar het verleden van onze dorpen. Vanwege de 75-jarige herdenking van de bevrijding van onze streek dit najaar is één artikel aan de Tweede Wereldoorlog gewijd. 200 Jaar parochie Soerendonk is een ander moment om bij stil te staan. En verder verplaatsen we ons naar het prille Dorplein eind negentiende eeuw, wandelen we door Schoot en schieten we even binnen bij ‘De Vrije Hand’.

Inhoud

Giel Stollman stelt ons voor aan één van de Waalse pioniers van Dorplein, de familie Thirion. Deze bijdrage wordt vervolgd in het volgende nummer. Ook de bijdrage van Harrie Jaspers, ‘Een wandeling door Budel-Schoot’ is een vervolg. In deze aflevering komen de panden Grootschoterweg 120 tot en met 136 aan bod. Met de pastoors uit de jaren 1929 tot heden beëindigt Annie Staals-Jacobi in dit nummer haar twee bijdragen over de geschiedenis van de tweehonderdjarige parochie Soerendonk. Jac. Biemans vertelt het bijzondere verhaal van piloot Andrew Robinson. Hij kwam in 1943 veilig uit een neerstortende bommenwerper. Bij de familie Koenraadt op Hugten werd hij opgevangen. Het laatste artikel in dit volle nummer is gewijd aan de in Nederland gerenommeerde  Schietsportvereniging ‘De Vrije Hand’ uit Budel. Tinie Vlassak en Theo Martens beschrijven het wel en wee van deze vereniging die van 1968 tot omstreeks 2009 bestond.

Losse nummers en abonnement

Dit nummer is voorzien van bijna honderd niet eerder gepubliceerde afbeeldingen. Een exemplaar van de Aa-kroniek kunt u, zolang de voorraad strekt, verkrijgen voor € 3,50 bij de boekhandels in Budel en Maarheeze en de VVV aan de Markt in Budel. Goedkoper is het een abonnement te nemen. U krijgt de vier nummers dan netjes thuisbezorgd.
Kijk hier voor meer informatie.