Bidprentje van grimeur Jan van Cranenbroek, alias ‘Jan van Friedte’, *25-05-1920 Budel – †31-10-2009 Budel

Jan van Cranenbroek was een bekend dorpsfiguur in Budel. Daarenboven was hij als grimeur een geliefd en gewaardeerd persoon in héél Cranendonck. Jan had een speciale band met Sinterklaas. Hij zorgde ervoor dat de intocht van de Sint en zijn Pieten in Budel (en Soerendonk) altijd tot in de puntjes verzorgd was. Jan zorgde eveneens voor de garderobe van de Goedheilig Man en zijn knechten. Ook toneelverenigingen, buurtverenigingen en carnavalsclubs deden vaak een beroep op de grimekunst van Jan. Toen hij ouder werd, verzamelde Jan een groep vaste medewerkers om zich heen die na zijn overlijden zijn werk hebben voortgezet.
Lees het hele artikel en bekijk alle foto’s…