Heemkundetijdschrift nog steeds veel gelezen

Met de nieuwe Aa-kroniek luidt Heemkundekring “De Baronie van Cranendonk” de 40ste jaargang van haar tijdschrift in. Wie had dat kunnen denken in 1982, toen de vereniging 25 jaar bestond en het eerste nummer verscheen. U kunt het met de meeste andere nummers vinden op deze website. In deze nog steeds door de maatregelen rond het Coronavirus bepaalde tijd biedt de kring haar grote schare van lezers nummer 154 van het heemkundig periodiek aan.  Bijna 80 pagina’s en tientallen nooit eerder gepubliceerde beelden over de dorpen in Cranendonck.
Predikanten, burgemeesters, messenmakers

Tussen 1648 en 1795 behoorde de Meierij van ’s-Hertogenbosch, waaronder onze dorpen, tot de Republiek der Verenigde Nederlanden. Hier was het calvinisme de enige officieel toegestane godsdienst. Over de in de Nederduits-gereformeerde gemeente Maarheeze-Soerendonk werkzame predikanten start Jac. Biemans in dit nummer met een reeks artikelen. In deze aflevering de eerste Dienaar des Woords: Gerardus Hofmannus. In het 19de-eeuwse Soerendonk leverde het oorspronkelijk Stratumse geslacht Van der Sanden bijna zeventig jaar de burgemeester. En ook de daaropvolgende twee in die functie stamden van hen af. De latere generaties Van der Sanden oefenden het beroep van messenmaker uit.

De Hoort, duiven en het ‘elftal’ van Gastel
Over de familie Van der Sanden, burgemeesters en messenmakers vertelt Annie Staals-Jacobi. Het gebied De Hoort bij Dorplein maakte onderdeel uit van de uitgestrekte, grensoverschrijdende, bezittingen van een Belgische Baron. De woning van boswachter Beijk van dat bezit op Nederlands gebied stond er al voordat de fabriek en het dorp Dorplein verrezen. Giel Stollman verhaalt ons zijn jeugdherinneringen aan dit natuurgebied en zijn bewoners.
Theo Martens en Tinie Vlassak verdiepten zich in een bijzondere tak van sport in Cranendonck, de duivensport. Van de vier Cranendonckse duivenverenigingen van weleer is er nog slechts één over. Duivensportvereniging “De Grenspost” in Budel houdt een eeuwenoude hobby in stand. Theo en Tinie gingen praten met verschillende oudere leden van de vereniging en tekenden in een eerste aflevering hun verhaal op.
Aan het Sint Cornelisplein in Gastel woonde vroeger het gezin van Graod en Han Martens-Verhoeven. Ze hadden maar liefst elf kinderen, allemaal jongens. Over het leven van dit elftal van de familie Martens op Gastel zette Harrie Jaspers zijn herinneringen en verhalen voor ons op papier.

Wilt u ook een exemplaar?
Een exemplaar van de Aa-kroniek kunt u, zolang de voorraad strekt en bij opening, verkrijgen voor € 3,50 bij de boekhandels in Budel en Maarheeze en de VVV aan de Markt in Budel. In verband met de beperkte openstelling van de boekhandels en VVV is de Aa-kroniek ook te koop bij Jan Jakobi Dorpsstraat 15 te Budel en bij Annie Staals, De Rutjens 16 in Soerendonk. Goedkoper is het een abonnement te nemen. U krijgt de vier nummers dan netjes thuisbezorgd. Kijk voor meer informatie op heemkundekringcranendonck.nl