Nieuw nummer Aa-kroniek vol afwisseling

De pers besteedde de nodige aandacht aan de veertigste jaargang van de Aa-kroniek, het tijdschrift van Heemkundekring ‘De Baronie van Cranendonck’. De eenmalige huis-aan-huisbezorging van oudere nummers leidde tot veel nieuwe abonnees. De redactie en drukker hebben hard gewerkt aan nummer twee, dat afgelopen week van de persen rolde. De redactieleden hopen dat de afnemende pandemie, het mooiere weer en de inhoud van het tijdschrift voor een aangename periode gaan zorgen.

Predikant, hoeve, duiven en stomerij-wasserij
Traditiegetrouw volgen we de chronologie. In dit nummer starten we daarom met de tweede aflevering van de reeks artikelen van Jac. Biemans over de predikanten van de Nederduits-gereformeerde gemeente Maarheeze-Soerendonk. In deze aflevering staat de beroemdste van het zestal centraal, de erudiete predikant-publicist Johannes Feylingius (1629-1696), die in de kerk van Maarheeze zijn laatste rustplaats vond.

Annie Staals-Jacobi neemt ons mee naar buurtschap ‘de Beek’ in Soerendonk waar de ‘Gertruda Hoeve’ ligt. Typische Soerendonkse families als Van der Sanden, Damen, Groenen, Verhoeven en Van der Heijden woonden er. In dit artikel worden de boerderij en bewoners aan u voorgesteld.

Theo Martens en Tinie Vlassak vervolgen hun korte reeks over de Cranendonckse duivenverenigingen. Deze keer komen de voormalige clubs “Gelijke Kansen” uit Budel en “Steeds Sneller” uit Maarheeze aan bod.

Stomerij en wasserij ‘De Kim’ in Budel-Schoot is een begrip in onze omgeving. Harrie Jaspers vertelt de geschiedenis van dit bedrijf en de daarmee verbonden families Van Tulden en Van Kimmenade.

Wilt u ook een exemplaar?
Een exemplaar van de Aa-kroniek kunt u, zolang de voorraad strekt verkrijgen voor € 3,50 bij de boekhandels in Budel en Maarheeze en de VVV aan de Markt in Budel. Of eventueel bij de redactieleden Jan Jakobi Dorpsstraat 15 te Budel en bij Annie Staals, De Rutjens 16 in Soerendonk. Goedkoper is het een abonnement te nemen. U krijgt de vier nummers dan netjes thuisbezorgd. Klik hier… voor meer informatie.