Eind juni rolde de nieuwe Aa-kroniek, tijdschrift van Heemkundekring ‘De Baronie van Cranendonck’ van de persen. Maar liefst 80 pagina’s dik en gevuld met meer dan 60 veelal nooit eerder gepubliceerde historische afbeeldingen uit Budel, Maarheeze, Soerendonk, Schoot en Dorplein. Zeven auteurs werkten aan bijdragen over ons Cranendoncks verleden.

Dialect, Stationsplein, Boschhoeve, ‘Mijl van Mares’ en Bedrijfsscholen

Is het dialect van Budel, Maarheeze en Soerendonk, oftewel het ‘Kranendonks’ nu een Brabants of een Limburgs dialect? Prof. dr. Jos Swanenberg laat er zijn licht over schijnen in deze nieuwe Aa-kroniek, die ons hopelijk een mooie zomer brengt. Harrie Jaspers start met een nieuwe serie artikelen, waarin hij de huizen en hun bewoners aan het Stationsplein in Budel-Schoot aan ons voorstelt. Interessant is ook de geschiedenis van de ‘Boschhoeve’ in het Cranendonckse Bos, die eigenlijk ‘Bloem-Hof St. Lucia’ heet. Annie Staals-Jacobi en Guul Vullers brengen de historie rond dit gebouw tussen Soerendonk en Maarheeze voor het voetlicht. Met Theo Martens en Tinie Vlassak stappen we op de fiets. Zij beschrijven de 65-jarige geschiedenis van de wielerronde van Maarheeze, die we inmiddels kennen als de ‘Mijl van Mares’. In de derde en laatste aflevering van de artikelen van Giel Stollman over het onderwijs in Budel-Dorplein komen deze keer de verschillende bedrijfsscholen van de zinkfabriek aan bod.

Wilt u ook een exemplaar?

Een exemplaar van de Aa-kroniek kunt u, zolang de voorraad strekt verkrijgen voor € 4,00 bij de boekhandels in Budel en Maarheeze en de VVV aan de Markt in Budel. Of eventueel bij de redactieleden Jan Jakobi Dorpsstraat 15 te Budel of Annie Staals, De Rutjens 16 in Soerendonk. Goedkoper is het een abonnement te nemen. U krijgt de vier nummers dan netjes thuisbezorgd. Klik voor meer informatie hier….