Schoolkinderen betrokken bij de herdenking.

Zoals bekend vindt de jaarlijkse herdenking van de bevrijding in Cranendonck op zaterdag 17 september voor de 70ste keer plaats. Voor de organiserende stichting is het belangrijk om deze herdenkingen in stand te houden omdat we de oorlog niet mogen vergeten, om alle slachtoffers te gedenken en om iedereen duidelijk te maken dat we onze vrijheid moeten koesteren.

Het scholenproject is een belangrijk element binnen onze stichting. We willen de schooljeugd al vroeg betrekken bij de bewustwording rondom thema’s als oorlog, vrede en vrijheid.

Dit jaar zijn we welkom op vele scholen in Cranendonck. In de gastles wordt gepraat over onze bevrijding, de Jodenvervolging, de hongerwinter en het verzet. Kinderen krijgen informatie, mogen (veel) vragen stellen, kijken naar een informatief filmpje en luisteren tot slot naar het verhaal van een veteraan.

Aan de kinderen wordt gevraagd een gedicht te maken over oorlog, vrede of vrijheid. Het mooiste gedicht wordt bij het monument, waar de klas is uitgenodigd, voorgelezen door de winnaar. Bij het monument zijn meerdere werkjes voor schoolkinderen. Ze lopen mee met het bevrijdingsvuur, mogen helpen bloemen leggen en krijgen de gelegenheid om zelf een bosje bloemen (liefst uit eigen tuin) bij het monument neer te leggen. Bovendien zorgen we ervoor dat kinderen vooraan staan, zodat ze alles goed kunnen zien.

Overzicht tijden herdenking op 17 september.

Op 17 september wordt er bij 8 monumenten in Cranendonck stilgestaan bij de bevrijding van onze gemeente. Dat zal dit jaar voor de 70ste keer plaatsvinden. We hebben één persoon in ons midden die al die 70 keer heeft meegedaan en dat is Ger Barents. Bij het laatste monument staan we hierbij stil.

Het programma luidt als volgt: beginsignaal/ bevrijdingsvuur ontsteken/ voorlezen van het verhaal dat bij het betreffende monument hoort/ toespraak B & W/ bloemlegging door B & W en schoolkind/één minuut stilte/ bloemlegging familie en schoolkinderen/ the Last Post/ gedicht door schoolkind/ eindsignaal.

Tijden bij de monumenten:

De Pan Maarheeze:                             13.50 uur

Jan Verheesplein Maarheeze:             14.20 uur

Jan Maasplein Soerendonk:               14.50 uur

Monument Gastel:                             15.50 uur

Monument De Toom:                        16.20 uur

Monumenten Dorplein:                     16.50 uur

Herdenkingskapel Budel:                   17.25 uur

Wij nodigen inwoners van Cranendonck uit aanwezig te zijn bij een (meerdere) monument(en). Laten we samen stilstaan bij onze vrijheid!

Om 19.00 uur is er in de Onze Lieve Vrouw Visitatie kerk te Budel een veteranen-mis waar de bevrijdingsviering wordt afgesloten. Hierbij zijn veel oud-militairen (veteranen) aanwezig. Ook hier  is iedereen welkom!

zie ook het artikel in het ED: ‘Herdenken doet mij ieder jaar nog heel veel’, veteraan Ger (83) al jaren in estafette langs basisscholen | Cranendonck, Heeze-Leende | ed.nl