Ontdekking in nieuwe Aa-kroniek

De nieuwe Aa-kroniek, tijdschrift van Heemkundekring ‘De Baronie van Cranendonck’ opent deze keer met een verrassende ontdekking. De Bossche archiefvorser Lucas van Dijck kon de identiteit van de maker van de koningsvogels van het Maarheezer gilde nader vaststellen. In zijn bijdrage toont hij aan dat deze behoort tot de familie Wijntkens, die zijn oorsprong in Cranendonck vindt. De familie had in de vijftiende en zestiende eeuw een huis en gronden in Gastel, Soerendonk, Maarheeze en Budel.

Claes, Compen, de gards van Dorplein en politiehonden

Het ruim 70 pagina’s dikke tijdschrift met talloze foto’s bevat nog verschillende andere artikelen. Harrie Jaspers beschrijft in zijn nieuwe bijdrage de nakomelingen van het echtpaar Pier Claes en Marie Damen in ons heemgebied, met name op Gastel. Giel Stollman blijft interessant materiaal over zijn geboorteplaats Budel-Dorplein boven water toveren. Deze keer neemt hij ons mee naar de eerste veldwachters in Dorplein. De in Soerendonk geboren Leo Compen was behalve militair en krijgsgevangene in de Tweede Wereldoorlog ook actief in het verzet. Annie Staals-Jacobi bericht ons hierover. Theo Martens en Tinie Vlassak pakken een nieuwe organisatie bij de horens, of in dit geval oren. Zij doken in de geschiedenis van de politiehond-verenigingen in ons heemgebied.

Wilt u ook een exemplaar?

Een exemplaar van de Aa-kroniek kunt u, zolang de voorraad strekt verkrijgen voor € 4,00 bij de boekhandels in Budel en Maarheeze en de VVV aan de Markt in Budel. Of eventueel bij de redactieleden Jan Jakobi Dorpsstraat 15 te Budel of Annie Staals, De Rutjens 16 in Soerendonk. Goedkoper is het een abonnement te nemen. U krijgt de vier nummers dan netjes thuisbezorgd. Kijk voor meer informatie op deze link