Het einde van het jaar is weer in zicht. Kerstmis en Oud- en Nieuwjaar dienen zich aan. Hopelijk een gunstige tijd om u even terug te trekken met lezen. Het nieuwe nummer van de Aa-kroniek van Heemkundekring ‘De Baronie van Cranendonck’ biedt daarvoor veel afwisselende bijdragen.

Over Dorplein, Schoot en heel Soerendonk Bakt

Giel Stolmann neemt u in dit nummer allereerst mee naar Budel-Dorplein, waar de ‘gards’ in dienst van de zinkfabriek de orde moeten handhaven, en soms nogal wat meemaken.

Niet alleen heel Holland bakt, maar ook heel Soerendonk. Vroeger deden de ‘Zurikkers’ dat in bakhuizen. Annie Staals-Jacobi beschrijft de achtergronden van een van de laatst overgebleven bakhuizen, aan de Pompers in Soerendonk.

Harrie Jaspers vervolgt zijn wandeling over het Stationsplein in Budel-Schoot. In de tweede aflevering van zijn reeks behandelt hij deze keer het oude hotel-café-restaurant ‘Entrée de Dorplein’ (nu Thomashuis), een verdwenen gebouwtje en een frietwagen.

Prentbriefkaarten en politiehonden

Prentbriefkaarten zijn van oudsher een communicatie-, maar ook verzamelobject. In de eerste aflevering van een reeks beschrijft Jac. Biemans hun geschiedenis en de oudste kaarten van Maarheeze.

Theo Martens en Tinie Vlassak stellen in hun slotaflevering over de politiehond-verenigingen in onze gemeente de clubs ‘De Spoorzoekers’ uit Dorplein en ‘Nooit Volleerd’ uit Budel aan u voor. In de hoop u volgend jaar opnieuw van mooie artikelen en foto’s te mogen voorzien wenst de redactie van de Aa-kroniek u, samen met het bestuur van onze vereniging, prettige feestdagen en een gezond en gelukkig 2023.

Wilt u ook een exemplaar?

Een exemplaar van de Aa-kroniek kunt u, zolang de voorraad strekt verkrijgen voor € 4,– bij de boekhandels in Budel en Maarheeze en de VVV aan de Markt in Budel. Of eventueel bij de redactieleden Jan Jakobi Dorpsstraat 15 te Budel of Annie Staals, De Rutjens 16 in Soerendonk. Goedkoper is het een abonnement te nemen. U krijgt de vier nummers dan netjes thuisbezorgd. Kijk voor meer informatie hier….

Onze kerstkaart kunt u hier inzien…