Nelly Compen (*5 juni 1950 Soerendonk †17 september 2011), in Soerendonk beter bekend als ‘Nel Coomp’ werd op 5 juni 1950 geboren als dochter van steenhouwer Jaon Compen (1911-1964) en Coba van Mierlo (1912-2001). Het gezin Compen-van Mierlo woonde in de Zitterd en telde vijf kinderen: Thom, An, Sjef, Jan en Nelly. Later verhuisde het gezin naar het centrum van Soerendonk, naar café/zaal ‘de Valk’. Na enige tijd keerden zij weer terug naar de Zitterd.

Nelly ontwikkelde zich tot een zeer sociaal mens en stond volop in het verenigingsleven van Soerendonk. Nelly werd lid en voorzitster van de KPJ, een zeer actieve vereniging die in 1979 het 50-jarig bestaan vierde. Bij de KPJ sloot zij zich aan bij het toneel. Dat werd haar lust en leven: toneelspelen, stukjes schrijven en ook regisseren. Nel schreef ook gedichtjes en kleine verhaaltjes. Het dialect van Soerendonk lag haar na aan het hart. In 1998 schreef zij in de Aa-kroniek over spreekwoorden en gezegden: ‘Zurriks is zo!’ Haar gedichten staan opgetekend in het boekje ‘Signalen’.

Hier meer over Nelly