Op donderdag 13 april aanstaande zal Prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld in het Cantinetheater in Budel-Dorplein te gast zijn. Op verzoek van Heemkundekring ‘De Baronie van Cranendonck’ zal hij spreken en een bijzondere documentaire vertonen onder de titel ‘Levensverhalen en struikelstenen. Een plek geven aan herinnering, tijd en identiteit’. De lezing met film begint om 20.00 uur.

Arnoud-Jan Bijsterveld tijdens interview (foto: Jeroen Neus)

Struikelsteen

Op 29 april 2011 werd voor zijn ouderlijk huis in de Prof. Dondersstraat in Tilburg een zogenoemde struikelsteen gelegd voor Bertram Polak (1918-1942), één van de zes miljoen slachtoffers van de Holocaust. Hiermee kreeg hij een fysiek gedenkteken en zijn nabestaanden gaven zo letterlijk een plek aan hun herinneringen. Bovendien maant de struikelsteen, ondanks zijn nietige afmetingen, iedere passant tot bezinning.

Identificatie

Het markeren van plekken en het stilstaan bij verloren levens en verstreken tijd biedt mensen van nu handvatten om hun eigen leven te verbinden met het leven van anderen, in verleden en heden. Het creëert mogelijkheden tot identificatie, tot invulling en aanvulling van de eigen, individuele en collectieve identiteit.

Zoektocht

In deze lezing zal Bijsterveld het verhaal vertellen van Bertram Polak en de zoektocht die voorafging aan het leggen van de struikelsteen. Hij wil laten zien dat het documenteren en visualiseren van levensverhalen essentieel is om een bijdrage te kunnen leveren aan processen van identificatie en identiteitsvorming.

Prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld (1962) is historicus en bijzonder hoogleraar Cultuur in Brabant aan Tilburg University. In 2020 verscheen van hem het boek Ons huis. Op zoek naar een Joodse familie in Tilburg (Hilversum 2020).

Datum:                donderdag 13 april 2023

Tijd:                      20.00 uur

Locatie:               Cantinetheater, Hoofdstraat 80, Budel-Dorplein

Entree:                 Gratis voor leden van de Heemkundekring, niet-leden betalen € 2,50