Plaatjes sparen voor ‘Historisch Budel, Budel-Schoot en Budel-Dorplein’
Op zondag 15 september heeft burgemeester Roland van Kessel het eerste plaatjesalbum ‘Historisch Budel, Budel-Schoot en Budel-Dorplein’ in ontvangst genomen. Hierin kunnen historische afbeeldingen van Budel, Budel-Schoot en Budel-Dorplein worden verzameld. De afbeeldingen worden uitgedeeld bij elke 10 euro aan boodschappen bij PLUS Dennis van Moorsel in Budel-Schoot. Die kunnen dan in het gratis verzamelalbum worden geplakt dat vanaf maandag 16 september ook hier verkrijgbaar is.

Plaatjes sparen voor ‘Historisch Budel, Budel-Schoot en Budel-Dorplein’

17 hoofdstukken, 175 plaatjes
Het album is samengesteld door leden van Heemkundekring ‘De Baronie van Cranendonck’. Het bevat 175 historische afbeeldingen, verdeeld over 17 inhoudelijke hoofdstukken en een tekst over de Heemkundekring. Elk hoofdstuk begint met een korte tekst als inleiding. Ook hebben alle plaatjes een bijschrift. In de eerste drie hoofdstukken wordt de geschiedenis van achtereenvolgens Budel, Budel-Schoot en Budel-Dorplein geschetst.
De daaropvolgende hoofdstukken zijn thematisch opgebouwd en behandelen onder meer het boerenleven, handel en nijverheid, sport, winkels, verenigingen, horeca, legerplaats Budel, memorabele momenten en typisch Buul(s). Alle foto’s komen uit het rijke archief van de Heemkundekring. Veel hiervan zijn nooit eerder gepubliceerd, enkele zelfs speciaal voor het album gescand. Verschillende hoofdstukken zijn voorzien van interessante weetjes (‘wist je dat…?’). Middenin het album is een mooie kaart van de gemeente Budel anno 1867 in kleur afgedrukt.

Album
Het verzamelalbum ‘Historisch Budel, Budel-Schoot en Budel-Dorplein’ is gratis verkrijgbaar bij PLUS Dennis van Moorsel in Budel-Schoot.