Historisch Cranendonck in Aa-kroniek . Nieuw nummer tijdschrift verschenen

Afgelopen dagen heeft Heemkundekering ‘De Baronie van Cranendonck’ het nieuwste nummer van haar tijdschrift de Aa-kroniek weer gepresenteerd. Zoals altijd weer 80 pagina’s boordevol interessante geschiedverhalen uit Budel, Maarheeze, Soerendonk en omgeving. En met talloze nooit eerder gepubliceerde oude foto’s uit onze dorpen.

Zwarteweg, Slenders en Boelens

Harrie Jaspers bijt het spits af in dit nummer. Hij behandelt de geschiedenis en de bewoners van de Zwarteweg onder Budel-Schoot, aan de grens met Hamont. In het tweede deel van ‘De familie Slenders in Budel en Cranendonck’ beschrijven Theo Martens, Tinie Vlassak en Giel Govers weer talloze afstammelingen van de Budelse tak van deze familie. Annie Staals-Jacobi ging op de koffie bij de zussen Luus en Annie Boelens en sprak met hen over de familie Boelens van de Molenheide in Soerendonk.

Dorpleinse dagboeken en een moord in Mares

In deel vier van ‘Dorplein en de oorlog’ deelt Giel Stollman zijn bijzondere vondst met ons: de dagboeken die de Dorpleinse Cato Brugmans-van den Berk vanaf de bevrijding schreef. Hoe een caféruzie 125 jaar geleden in Maarheeze uit de hand liep, een dodelijke afloop kende en de landelijke pers haalde, vertelt Jac. Biemans in het artikel waarmee wij dit nummer beëindigen.

Wilt u ook een exemplaar?

Een exemplaar van de Aa-kroniek kunt u, zolang de voorraad strekt verkrijgen voor € 4,– bij de de VVV aan de Markt in Budel en boekhandel Sprankenis in Maarheeze. Of eventueel bij de redactieleden Jan Jakobi Dorpsstraat 15 te Budel of Annie Staals, De Rutjens 16 in Soerendonk. Goedkoper is het een abonnement te nemen. U krijgt de vier nummers dan netjes thuisbezorgd. Kijk voor meer informatie hier..