Gemeentelijk monument in ere hersteld.

De gemeente Cranendonck herbergt menig historisch ‘pareltje’ onverbrekelijk verbonden met haar geschiedenis.
Eén van die pareltjes is het kerkhofje, zijnde een gemeentelijk monument, van de Ned. Hervormde Gemeente gelegen achter de OLV Visitatiekerk te Budel.

Om alvast een kleine indruk te geven.
De geschiedenis van dit kerkhofje gaat terug tot het jaar 1829.
Het oudste graf op dit kerkhofje wat er nu nog ligt is van de moeder van de dominee (weduwe) IIsbrandina Bussingh (officieel de Vries-Bussingh).
29.03.1778 (geb. in Benschop), overleden 01.04.1860 te Budel.
Het in de loop der jaren enigszins onderkomen kerkhofje is inmiddels in alle eer hersteld.
Dit herstellen ging niet zomaar. Zoals elk monument was ook voor het herstel van het Protestants kerkhofje veel geld nodig. Zo moest de poort, muur en enkel graven hersteld dan wel vervangen worden.

Dankzij een financiële bijdrage van de gemeente Cranendonck, Rabobank, Cultuurfonds, familielid overledene, Heemkundekring en werkzaamheden uitgevoerd door derden en leden van de werkgroep Monumenten van de Heemkundekring konden de noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd worden.

Door de inzet en zelfwerkzaamheid van Stan en Peter van onze werkgroep monumenten is de muur van de protestantse begraafplaats te Budel hersteld en rechtgezet. De muur kan, versterkt met een steunbeer, voorlopig wel weer een heleboel jaren mee.

Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een feestelijk opening op woensdag 11 september jl. waarbij een plaquette werd onthuld met daarop de namen van diegene die de restauratie mogelijk hebben gemaakt.
Als Cranendonckse gemeenschap en Nederlandse Hervormde Gemeente mogen we trots zijn dat dit pareltje bewaard is gebleven.