EEN STREEK IN HET OOG VAN DE (BEELDEN)STORM?

De Baronie van Cranendonck, de Beeldenstorm (1566) en Alva’s Raad van Beroerten
door Sander Wassing op dinsdag 29 oktober om 20.00 uur in ‘De Smeltkroes’ te Maarheeze.

Sander Wassing – Beeldenstorm in een kerk – de onthoofding van Egmond en Horn

Onrust in de Nederlandse samenleving is van alle tijden. In de zomer en herfst van 1566 raakten de gemoederen in het land oververhit. Een explosieve mix van religieuze, sociale en economische spanningen kwam op veel plaatsen tot een uitbarsting. Eind augustus 1566 sloegen beeldenstormers onder meer toe in Weert en Eindhoven. De interieurs van kerken, kloosters en kapellen werden verwoest.
De Beeldenstorm verspreidde zich razendsnel en het Spaanse bewind in Brussel werd aan het wankelen gebracht. Een antwoord van koning Filips II kon daarom niet uitblijven: hij stuurde zijn belangrijkste generaal, de hertog van Alva, met een leger om de orde te herstellen. Eenmaal aangekomen in Brussel stelde hij een speciale rechtbank samen om de beeldenstormers op te sporen en te bestraffen: de Raad van Beroerten, in de volksmond al snel bekend als de ‘Bloedraad’. Commissarissen van Alva’s ‘Bloedraad’ verrichten geen half werk. Op basis van getuigenverklaringen werden ruim 12 000 personen veroordeeld en 1100 van hen geëxecuteerd. De bezittingen van deze personen werden geconfisqueerd.
Wat merkte men in de regio van deze turbulente periode? Waren inwoners betrokken bij de onrust rondom de Beeldenstorm of was men hier juist trouw gebleven aan de vorst en de Rooms-Katholieke kerk? Tijdens de lezing komen deze en andere vragen uitgebreid aan de orde.

De spreker. Sander Wassing was al eerder bij ons te gast met een boeiende lezing over de Gelderse oorlogen. Hij studeerde geschiedenis aan de Universiteit Leiden en werkt sinds 2018 als archivaris voor het bedrijf DOCFactory. Hij geeft lezingen over onderwerpen ‘met een rauw randje’, die hij toespitst op de lokale en regionale geschiedenis.

Datum: dinsdag 29 oktober
Tijd: 20.00 uur
Locatie: Zaal ‘De Smeltkroes’, Kijkakkers 1, Maarheeze
Entree: gratis voor leden, niet-leden betalen € 2,50.

Sander Wassing - Beeldenstorm in een kerk - de onthoofding van Egmond en Horn