Rijksmonument: 11269
Bouwjaar 1812
Oorspronkelijk Nederlands Hervormde Kerk, gebouwd met afbraakmateriaal van de Franciscanessenkerk van Achel (B).
Een eenvoudig, driezijdig gesloten zaalkerk met torentje op het dak. In 1966 gerestaureerd. Tussen 1963 en 2003 was het gebouw mede in gebruik van de Duitse Evangelische Kerk voor militairen van de legerplaats Budel.

In 2002 is de stichting Behoud en Beheer Hervormde Kerk Budel opgericht. De stichting heeft ten doel: het in stand houden, restaureren en beheren van het rijksmonument. Sinds april 2019 organiseert de stichting haar eigen sociaal, culturele evenementen onder de naam ‘Het Kerkje’.
Voor een bezichtiging raden wij aan contact op te nemen met de stichting.

De eerste steen van ‘Het Kerkje’  werd gelegd op 12 juli 1812 en ruim een jaar later op 22 augustus 1813 plechtig ingewijd. De architect is tot nu toe onbekend gebleven.
Lees het hele verhaal en bekijk alle foto’s…..