Het nieuwe nummer van de Aa-kroniek, het tijdschrift over de geschiedenis van Budel, Maarheeze, Soerendonk e.o. is verschenen. Voor deze voor iedereen verkrijgbare nieuwe uitgave, verzorgd door Heemkundekring ‘De Baronie van Cranendonck’, zijn weer verschillende auteurs in het verleden gedoken.

800 jaar Maarheeze, boerderij op Schoot

Maarheeze viert dit jaar het 800-jarig bestaan. Dit is gebaseerd op een tekst uit 1223 waar wel het nodige over te melden valt. Jac. Biemans doet dat in de eerste bijdrage van dit nieuwe nummer.

Harrie Jaspers vervolgt zijn rondgang om het Stationsplein in Budel-Schoot. Deze keer stelt hij het bijzondere, rijksmonumentale boerderijcomplex aan de Hamonterweg 1-3 aan de orde.

Unieke gildefoto’s Soerendonk, Dorplein en de oorlog

Onlangs doken vier onbekende foto’s van Soerendonk op, waarvan er drie betrekking hebben op het vooroorlogse Sint-Jansgilde in die plaats. Daar was eerder slechts één ander beeld van bekend. Annie Staals-Jacobi en Jac. Biemans zochten uit wat en wie er op de foto’s te zien zijn. In zijn reeks over Dorplein en de oorlog gaat Giel Stollman verder met de Tweede Wereldoorlog. Wat deze betekende voor de Zinkfabriek en de inwoners van het fabrieksdorp lezen we in zijn tweede bijdrage in de serie.

Bijzonder bakhuisje op Schoot

Theo Martens en Tinie Vlassak vonden een ‘historisch juweeltje’: een bakhuisje in Budel-Schoot. Het gebouwtje en de bijbehorende boerderij bleken een schat aan oude spullen te bevatten die zij met oud-bewoners aan de vergetelheid ontrukten.

Wilt u ook een exemplaar?

Een exemplaar van de Aa-kroniek kunt u, zolang de voorraad strekt verkrijgen voor € 4,– bij de boekhandels in Budel en Maarheeze en de VVV aan de Markt in Budel. Of eventueel bij de redactieleden Jan Jakobi Dorpsstraat 15 te Budel of Annie Staals, De Rutjens 16 in Soerendonk. Goedkoper is het een abonnement te nemen. U krijgt de vier nummers dan netjes thuisbezorgd. Kijk voor meer informatie op onze website