Heemkundekring ‘De Baronie van Cranendonck’ organiseert op maandag 23 oktober een lezing door drs. Ria Berkvens in zaal De Borgh te Budel over ‘Erfgoed in Cranendonck’.

Wat hebben de opgraving naar De Burght in Budel, het rijksmonumentale klooster in Maarheeze en de historische foto’s van Zinkfabriek Nyrstar in Budel-Dorplein met elkaar te maken? Kort gezegd: het is allemaal (cultureel) erfgoed.

De laatste jaren is door de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant hard gewerkt aan een instrumentarium voor het erfgoedbeleid in de aangesloten gemeenten, waaronder Cranendonck. Naast een archeologische kaart en een erfgoedkaart kwamen onder andere ook een erfgoedgeowiki en een erfgoednota tot stand. In deze laatste werd onder meer geconstateerd dat de integratie en uitvoering  van het erfgoedbeleid in de gemeente Cranendonck nog niet optimaal is. Maar er zijn ook nieuwe, positieve ontwikkelingen te melden.

Met de nieuwe Omgevingswet in aantocht is het goed om de stand van zaken eens op te maken op het vlak van het archeologisch, gebouwd en immaterieel erfgoedbeleid in Cranendonck en daarnaast ook de blik op de toekomst te richten. Ria Berkvens is auteur van “Bouwstenen voor de toekomst. Erfgoednota gemeente Cranendonck 2022-2028” en daarom als geen ander in staat dit thema voor het voetlicht te brengen.

Geïnteresseerden in onze lokale geschiedenis, monumenteneigenaren en beleidsmakers bevelen we deze lezing zeer van harte aan.

Ria Berkvens (1970) studeerde Klassieke en provinciaal Romeinse archeologie aan de Universiteit van Nijmegen. Van 1999 tot 2007 was zij werkzaam bij de gemeente Breda. Sinds 2007 werkt zij als regioarcheoloog bij de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (voorheen de Milieudienst van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven) en adviseert meer dan 15 gemeenten in de regio, waaronder de gemeente Cranendonck, op het gebied van archeologie en cultuurhistorie.

Datum:                 maandag 23 oktober 2023

Tijd:                      20.00 uur

Locatie:               Zaal ‘De Borgh’, Dr. A. Mathijsenstraat 15, Budel

Entree:                 gratis voor leden, niet-leden betalen € 2,50.