Dorpshistorie vastgelegd
Nieuw Aa-kroniek verschenen

Het nieuwe nummer van het tijdschrift Aa-kroniek is verschenen. Het blad wordt al meer dan 40 jaar uitgegeven door Heemkundekring ‘De Baronie van Cranendonck’, maar is voor iedere belangstellende verkrijgbaar.

Budel, Soerendonk en Dorplein
Wat staat er in dit nummer? Redactieleden Theo Martens en Tinie Vlassak nemen een nieuw onderwerp onder de loep. Dit keer nemen ze ons mee naar de wereld van de Budelse leerbewerkers: schoenlappers, schoenmakers, fabriekjes en leerlooierijen. Een eerste aflevering.

Wie in Soerendonk van Mierlo heet, moet daarbij uitleggen van welke tak hij of zij is. Ons redactielid Annie Staals-Jacobi bezocht Frans van Mierlo, en dat is ’r inne van Jan van Cies Berkers, weet u dat ook weer!

Het historisch waardevolle en interessante dagboek over de gebeurtenissen in Budel-Dorplein en omgeving gedurende de Tweede Wereldoorlog gaat deze keer over de periode van 19 december 1944 tot en met 26 februari 1945. Opnieuw bezorgd dankzij de inzet van Giel Stollman.

Kleermakers in Maarheeze en Gastel
In de tweedelige reeks over de kleermakers Van Himbergen uit Maarheeze komt deze keer Jan van Himbergen aan bod. Redactielid Jac. Biemans sprak met twee dochters die het nodige over vader en moeder Van Himbergen en hun werkzame leven wisten te vertellen.

Een kleermaker speelt ook een rol in de bijdrage van Harrie Jaspers. Hij sprak met de bijna 100-jarige Lies Vlassak uit Gastel, die daarmee haar moeder Betje ‘verslaat’ in ouderdom. Wij vinden het fijn iets van u te horen: waardeert u ons blad? Maar ook zeker wanneer u opmerkingen, reacties, foto’s of interessante onderwerpen voor ons heeft. Graag!

Wilt u ook een exemplaar?
Een exemplaar van de Aa-kroniek kunt u, zolang de voorraad strekt verkrijgen voor € 4,– bij de VVV of Boekhandel Bruna aan de Markt in Budel en bij boekhandel Sprankenis in Maarheeze. Of eventueel bij de redactieleden Jan Jakobi Dorpsstraat 15 te Budel of Annie Staals, De Rutjens 16 in Soerendonk. Goedkoper is het een abonnement te nemen. U krijgt de vier nummers dan netjes thuisbezorgd. Kijk voor meer informatie op https://heemkundekringcranendonck.nl/lid-worden/

Aa-kroniek 2024-2