Munsterabdij

Dit jaar is het achthonderd jaar geleden dat het dorp Maarheeze voor het eerst in een geschreven tekst genoemd wordt. In 1223 staat de lokale heer een deel van de parochie ‘Marnesen’, namelijk de buurtschap Hugten, af aan de Munsterabdij in Roermond. Maar er iets vreemds aan de hand met deze schenking. Wat gebeurde er precies rond de overdracht in 1223 en wat was dat voor een klooster, die Munsterabdij?

De spreker zal allereerst kort ingaan op de achtergronden van deze oudste tekst over Maarheeze. Daarna verplaatsen we ons met hem naar Roermond voor een ontdekkingstocht door achthonderd jaar geschiedenis van het vrouwenklooster Beate Marie, ofwel de Munsterabdij.

Dr. Erik Caris (1962) studeerde kunstgeschiedenis in Nijmegen en werkte daarna in verschillende functies binnen de monumentenzorg en archeologie. Tegenwoordig is hij Coördinator monumentenzorg en archeologie bij de gemeente Roermond. In 2017 promoveerde hij aan de Radbouduniversiteit te Nijmegen bij prof. Dr. J. Koldeweij op een proefschrift over de bouwgeschiedenis van de Munsterabdij.

Datum:                woensdag 29 november 2023

Tijd:                      20.00 uur

Locatie:               Zaal ‘De Smeltkroes’, Kijkakkers 1 te Maarheeze

Entree:                 gratis voor leden, niet-leden betalen € 2,50.